PC-9 PILATUS
Švicarji niso v začetku osemdesetih
let, natančneje leta 1982, še niti dodobra uveljavili svojega
turbotrainerja – PC-7, ko so že začeli pogumno konstruirati večjega
naslednika, PC-9. Novi, večji in močnejši "brat" pa se ni meril le s
konkurenco turbopropelerskih šolskih letal, saj je imel samo enega
neposrednega konkurenta - brazilskega tucana EMB-312, pač pa je segel s
svojo močjo skoraj 750 kW (nad 1000 KM) že v spodnji razred reaktivnih
šolskih dvosedov. Po vseh zmogljivostih: hitrosti, vzpenjanju in
nosilnosti. Kaj je takrat potisnilo v prvi plan šolske dvosede s
turbopropelerskimi motorji? V prvi vrsti naftna kriza in varčnost,
Švicarji pa so bili kot prislovični varčneži kot naročeni konstruktorji
za takšen podvig ... Aerodinamične novosti in glavne komponente so
začeli preizkušati že na demonstratorju tehnologije PC-7, sledila sta
mu dva prototipna PC-9. Prvič je dvosedi PC-9 vzletel že leta 1984.
Zelo zanimiv je bil tudi prvi kupec - Burma (Myanmar), sledila pa je že
Savdska Arabija. Verjetno je PC-9 nastal le "prekmalu" za PC-9, saj
takšna šolska letala nekatere vojske uporabljajo tudi več kot 25 ali
celo 30 let. Največji kupec so bile s 657 letali Avstralske kraljevske
letalske sile.
Nemške letalske sile so naročile deset
PC-9B za vleko tarč, za tem pa je prišla dokončna potrditev tega
švicarskega šolskega turbopropelerskega dvoseda. Skupaj z ameriških
Beechem (zdaj pod okriljem Raytheona) so nastopili in zmagali v
natečaju za skupno izpopolnjeno šolsko letalo Letalskih sil ZDA in
Letalstva Vojne mornarice ZDA. Preizkušali so prav tiste tri PC-9, ki
so kasneje, sredi devetdesetih let, postali prva sodobna visoko
zmogljiva šolska letala Slovenske vojske, kasneje jih je prišlo še 9,
zdaj predelanih v standard PC-9M hudournik.
Švicarji tega letala že nekaj časa ne
proizvajajo več, zato pa so razvili povsem novo letalo PC-21 s
turbinskim motorjem s kar 1600 konji in že serijsko vgrajenimi nosilci
za orožje ter s kokpitom z elektronsko opremo in operativnim
računalnikom, podobnim, kot ga imajo sodobni lovci pete generacije.
Tehnični podatki:
Pilatus PC-9
Švica
Tip: dvosedo turbopropelersko šolsko trenažno letalo
Pogon: turbopropelerski motor Pratt & Whitney Canada PT6A-2 s 740 kW
Motor Pratt & Whitney PT6A-62 turboprop motor s 4 krakim propelerjem hidravlično vodljivega koraka
Moč/vlek 1150 HP reducirana na 950 HP
VEČ O PILATUSU PC-9
Mere
|
razpon kril
|
10,19 m |
|
dolžina
|
10,17 m |
|
višina
|
3,26 m |
Zmogljivost
|
motor
|
Pratt & Whitney PT6A-62 |
|
moč
|
1150 HP
|
|
največja hitrost
|
593 km/h |
|
dolet
|
1538 km |
Masa
|
največja vzletna masa
|
3200 kg |