BELL 412
Transportni helikopter z zagotovo najbolj pestro zgodovino. Začel
jo je tip UH-1 iroquis ali huey kot značilni večnamenski helikopter. Za
vojaške namene so ga zgradili v doslej največji seriji v zahodnem delu
sveta (večjo serijo je dosegel le ruski Mi-8 v vseh svojih izpeljankah
in različicah). Izdelovali so ga najprej v Bellu v Forth Worthu v
Texasu, potem licenčno v Italiji in na Japonskem, pa tudi v Kanadi
(kamor so prestavili proizvodno linijo konec osemdesetih let). Hueye so
sestavljali tudi v Nemčiji in na Tajvanu.
Začetek sega v sredino petdesetih let prejšnjega stoletja, ko je
ameriška kopenska vojska razpisala natečaj za lahki transportni
helikopter. Prototip XH-40 je potem prvič vzletel že leta 1956, v njem
pa je bilo prostora za dva pilota in šest vojakov. UH-1 je zaslovel v
Vietnamski vojni, ko so s temi helikopterji evakuirali in rešili na
tisoče ranjenih vojakov, ravno tako pa so jih tisoče izvlekli iz domala
nemogočih položajev v tej indokitajski džungelski državi. Huey je bil
vrsto let tudi osnovni helikopter za oporo kopenskim enotam, oborožili
so ga z različnimi mitraljezi kalibrov 7,62 mm ali/in 12,7 mm ,
bombometi 40 mm in lanserji nevodljivih raket. Samo za ameriško vojsko
so jih izdelali nad 2500.
V začetku šestdesetih let so povečali potniško kabino, v kateri je bilo
prostora za 12 do 14 vojakov, kar je seveda zahtevalo močnejši pogonski
motor in večji glavni rotor. Največji naročnik je bila ponovno Kopenska
vojska ZDA s kar 5500 helikopterji več izvedenk.
Kanadčani so bili pobudniki tega helikopterja z oznako 212 (prej je
bila »civilna« oznaka helikopterja bell 204 in nato 205), hkrati pa je
dobil dva (dvojni) motorja. Tudi za Iran so Američani skonstruirali
poseben, podaljšan model z oznako 214A s kar 16 sedeži, kasneje pa še
večjega 214ST.
Zadnja serijska izvedenka tega Bellovega helikopterja nosi oznako 412,
opremljena pa je s štirikrakim glavnim rotorjem že iz kompozitov. Prvi
modeli 412 so dobili oznako SP (Slovenija ima enega), naslednji zatem
HP (high performance, v Slovenski vojski sta dva), zatem pa še EP
(extendend performance – SV jih ima pet, vsi so kupljeni novi v Kanadi
po letu 1995).
Američani so zelo posodobili svoje hueye in jim dali oznako UH-1HP huey
II, Heli-Dyne iz Teksasa pa opremili verzijo 412EP sentinel z radarjem,
sonarjem in drugo opremo za protipodmorniški in protiladijski boj.
Tehnični podatki:
Bell 412
ZDA/Kanada/
VEČ O BELL 412
Tip: srednji večnamenski helikopter
Posadka: 2 pilota, 13 potnikov
Pogon: dvojni turbogredni motor Pratt & Whitney Canada
PT6T-3D s skupaj 1.342 kW moči pri vzletu in enako kontinuirane
moči
Mere
|
dolžina trupa
|
12,70 m
|
|
dolžina z rotorjem
|
17,12 m
|
|
višina
|
3,48 m
|
|
širina
|
2,80 m
|
|
premer glavnega rotorja
|
14,02 m
|
|
premer repnega rotorja
|
2,62 m
|
Mase
|
prazen
|
3102 kg
|
|
največja vzletna masa
|
5398 kg
|
Zmogljivosti
|
največja hitrost
|
259 km/h
|
|
vzpenjanje
|
402 m/min
|
|
največji dolet
|
745 km
|