AS532AL COUGAR
Večnamenski transportni helikopter
AS-532AL cougar, francoskega proizvajalca Eurocopter predstavlja
najsodobnejšo verzijo super pume, ki je prvi polet izvedla leta 1978.
Njegovo posadko sestavljata dva pilota in tehnik-letalec, poleg njih pa
se v potniško kabino namesti še 24 vojakov. Zato je njegova osnovna
naloga prevoz vojakov in njihove opreme. Poleg tega se lahko uporablja
za prevoze večjih tovorov, evakuacijo ranjencev in civilistov iz
ogroženih področij, za reševanje na morju in gorah, metanje padalcev
itd. Primeren je tudi za gašenje požarov, saj v posameznem letu
prepelje 3000 litrov vode, kar je enkrat več kot Bell B-412.
* “Telo” cougarja
Masa praznega cougarja znaša 4500 kg,
slovenski pa so zaradi dodatne elektronske opreme težki okoli 5180 kg.
Največja dovoljena vzletna masa helikopterja AS-532AL pa je 9350 kg,
kar je skoraj enkrat več kot znaša pri helikopterjih Bell B-412. Tako
lahko cougar s tremi člani posadke in 300 kg goriva prevaža do 3500 kg
težak tovor.
Za pogon cougarja skrbita dva turbogredna
motorja Turbomeca makila 1A1, ki mu zagotavljata maksimalno moč po 1400
kW, v normalnem režimu letenja pa 1184 kW. Motorja sta nameščena pred
glavnim reduktorjem in ločena s požarno steno. Za razliko od Bell
B-412, kjer gre iz motorja v prenosni sistem samo ena glavna pogonska
gred ima cougar za vsak motor svojo pogonsko gred. S tem se poveča
varnost letenja, saj kljub odpovedi ene pogonske gredi še vedno varno
leti.
Glavni pogonski gredi se pri normalnem
delovanju motorjev, vrtita s hitrostjo 22840 vrtljajev/minuto. Moč iz
pogonskih gredi pa se na glavni rotor prenaša preko glavnega
reduktorja, v katerem se hitrost vrtenja zmanjša na 265
vrtljajev/minuto. Iz gla vnega reduktorja potuje pogonska gred
tudi do repnega rotorja. Ob tem se njena hitrost vrtenja iz 4888
vrtljajev/minuto preko vmesnega in repnega reduktorja zmanjša na 1279
vrtljajev/minuto.
Cougar
ima uvlačljivo podvozje, kar mu zagotavlja za 5% večje hitrosti in 5%
manjšo porabo goriva v primerjavi z nepremičnimi sanmi tako, da leti
več kot 1700 km daleč. Pozimi se na kolesa namestijo sani, ki
zagotavljajo pristajanje in taksiranje na zasneženih površinah. Cougar
lahko vzleta in pristaja do nadmorske višine 5076 metrov, medtem ko
njegov vrhunec leta znaša 7600 metrov.
Ker dvigne 3500 kg tovora se nanj lahko
namestijo različne dvigalke. Tako se pod helikopter namesti prosta
kljuka na katero se obesi tovor z maso do 3000 kg. Če pa se namesti
kljuka za tovore do 4500 kg, je potrebno kljuko vpeti tudi na
transmisijo, saj trup helikopterja ne zdrži tako velike mase.
Na desni bok cougarja pa se lahko
namesti hidravlično dvigalko, ki dvigne 272 kg in ima 75 metrov dolgo
jekleno vrv. Hidravlična dvigalka je uporabna predvsem pri reševanju v gorah in na morju, oziroma v primerih ko helikopter ne more pristati.
Slovenski helikopterji so opremljeni tudi s
sistemom za metanje infrardečih (toplotnih) in radarskih vab, ki
predstavljajo osnovni obrambni sistem cougarja. Upgrade se je začel v
letu 2009 in bo končan do leta 2011.
Prav tako se v potniško kabino lahko
namesti mitraljez s katerim se strelja skozi odprto okno potniške
kabine na desni ali levi strani.
* "Srce in možgani"
Srce cougarja predstavlja sodobna avionika
in elektronika. Helikopter je opremljen z vremenskim radarjem, ki
omogoča delovanje v vsakem vremenu. Deluje lahko tudi v iskalnem modu
(ang. search mode), ki je najbolj uporaben pri letenju nad morjem
oziroma v bližini obale, saj zazna vse objekte na morju in jasno loči
obalo od kopnega. Zelo uporaben je tudi pri iskanju ponesrečencev v
morju in za prevoze delavcev na naftne ploščadi.
Kabina je zasnovana na konceptu »steklene
kabine« (ang. glass cockpit) tako, da v njej prevladujejo zasloni.
Pilot in kopilot imata vsak po dva zaslona, na zgornjem se prikazujejo
podatki o letenju, na spodnjem pa navigacijski podatki. Poleg tega
imata še zaslon na katerem se prikazujejo podatki o stanju sistemov
helikopterja. Na sredini pa se nahaja prostor za velik zaslon za
premično karto (ang. moving map), ki še ni vgrajen.
eurocopter_as532al_osrednja_komandna_plosca.jpgCougar
je opremljen tudi z avtomatskim pilotom SFIM 155 s tremi kanali, ki
zagotavljajo krmiljenje po vseh treh oseh, nima pa četrtega kanala za
avtomatsko lebdenje, ki je uporaben pri reševanju ponesrečencev na
morju. V kabini se nahaja tudi sistem za upravljanje z avtopilotom
(ang. FDC-Flight Director Coupler) na katerem se nastavijo vse funkcije
za avtopilota. Tako se npr. določi višina ali hitrost helikopterja, ki
jo potem avtomatski pilot stalno drži. Če se nastavi na funkcijo
navigacija, je FDC povezan s sistemom za upravljanje z letom
(FMS-Flight Managment System), ki zagotavlja izredno natančno
navigacijo, saj so v njem združeni vsi navigacijski sistemi. Celoten
načrt letenja za cougarja se lahko naredi v pisarni na osebnem
računalniku. Pred vzletom pa se podatki o načrtu leta vnesejo v FMS in
helikopter do cilja leti avtomatsko, brez pomoči posadke, ki je
zadolžena samo za nadzorovanje poteka leta, ki ga izvaja na
navigacijskem zaslonu.
Slovenska vojska ima štiri cougarje. Po dva
sta prišla v letih 2003 in 2004. Med seboj se razlikujeta le v treh
podrobnostih. Nova dva cougarja (73 in 74) sta namreč opremljena tudi z
hidravličnim dvigalom, dodatnim rezervoarjem za gorivo in večnamenskim
vstopnikom zraka, kar omogoča delovanje v težjih terenskih razmerah
(prah ipd.).
VEČ O COUGARJU
Tehnični podatki:
Eurocopter
Francija
Tip: srednji transportni helikopter
Posadka: pilot, kopilot, tehnik letalec
Pogon: dva 2 Turbomecina turbogredna motorja MAKILA 1A1, ki skupaj razvijeta moč 2800 kW.
Masa
|
prazen
|
4500 kg
|
|
24potniki+4- ton
|
9000 kg
|
Zmogljivost
|
potovalna hitrost
|
258 km/h
|
|
dolet
|
1180 km
|
|
višina leta
|
7600 m
|
|
višina lebdenja
|
5076 m
|
Mere
|
premer glavnega rotorja
|
15,60 m
|
|
premer repnega rotorja
|
3,05 m
|
|
dolžina trupa
|
18,70 m
|
|
višina trupa
|
4,95 m
|