AS532AL COUGAR
Večnamenski transportni helikopter AS-532AL cougar, francoskega proizvajalca Eurocopter predstavlja najsodobnejšo verzijo super pume, ki je prvi polet izvedla leta 1978. Njegovo posadko sestavljata dva pilota in tehnik-letalec, poleg njih pa se v potniško kabino namesti še 24 vojakov. Zato je njegova osnovna naloga prevoz vojakov in njihove opreme. Poleg tega se lahko uporablja za prevoze večjih tovorov, evakuacijo ranjencev in civilistov iz ogroženih področij, za reševanje na morju in gorah, metanje padalcev itd. Primeren je tudi za gašenje požarov, saj v posameznem letu prepelje 3000 litrov vode, kar je enkrat več kot Bell B-412.

    * “Telo” cougarja

Masa praznega cougarja znaša 4500 kg, slovenski pa so zaradi dodatne elektronske opreme težki okoli 5180 kg. Največja dovoljena vzletna masa helikopterja AS-532AL pa je 9350 kg, kar je skoraj enkrat več kot znaša pri helikopterjih Bell B-412. Tako lahko cougar s tremi člani posadke in 300 kg goriva prevaža do 3500 kg težak tovor.
Za pogon cougarja skrbita dva turbogredna motorja Turbomeca makila 1A1, ki mu zagotavljata maksimalno moč po 1400 kW, v normalnem režimu letenja pa 1184 kW. Motorja sta nameščena pred glavnim reduktorjem in ločena s požarno steno. Za razliko od Bell B-412, kjer gre iz motorja v prenosni sistem samo ena glavna pogonska gred ima cougar za vsak motor svojo pogonsko gred. S tem se poveča varnost letenja, saj kljub odpovedi ene pogonske gredi še vedno varno leti.
Glavni pogonski gredi se pri normalnem delovanju motorjev, vrtita s hitrostjo 22840 vrtljajev/minuto. Moč iz pogonskih gredi pa se na glavni rotor prenaša preko glavnega reduktorja, v katerem se hitrost vrtenja zmanjša na 265 vrtljajev/minuto. Iz gla  vnega reduktorja potuje pogonska gred tudi do repnega rotorja. Ob tem se njena hitrost vrtenja iz 4888 vrtljajev/minuto preko vmesnega in repnega reduktorja zmanjša na 1279 vrtljajev/minuto.
C
ougar ima uvlačljivo podvozje, kar mu zagotavlja za 5% večje hitrosti in 5% manjšo porabo goriva v primerjavi z nepremičnimi sanmi tako, da leti več kot 1700 km daleč. Pozimi se na kolesa namestijo sani, ki zagotavljajo pristajanje in taksiranje na zasneženih površinah. Cougar lahko vzleta in pristaja do nadmorske višine 5076 metrov, medtem ko njegov vrhunec leta znaša 7600 metrov.
Ker dvigne 3500 kg tovora se nanj lahko namestijo različne dvigalke. Tako se pod helikopter namesti prosta kljuka na katero se obesi tovor z maso do 3000 kg. Če pa se namesti kljuka za tovore do 4500 kg, je potrebno kljuko vpeti tudi na transmisijo, saj trup helikopterja ne zdrži tako velike mase.

Na desni bok cougarja pa se lahko namesti hidravlično dvigalko, ki dvigne 272 kg in ima 75 metrov dolgo jekleno vrv. Hidravlična dvigalka je uporabna predvsem pri reševanju v gorah in na morju, oziroma v primerih ko helikopter ne more pristati.
Slovenski helikopterji so opremljeni tudi s sistemom za metanje infrardečih (toplotnih) in radarskih vab, ki predstavljajo osnovni obrambni sistem cougarja. Upgrade se je začel v letu 2009 in bo končan do leta 2011.
Prav tako se v potniško kabino lahko namesti mitraljez s katerim se strelja skozi odprto okno potniške kabine na desni ali levi strani.

    * "Srce in možgani"


Srce cougarja predstavlja sodobna avionika in elektronika. Helikopter je opremljen z vremenskim radarjem, ki omogoča delovanje v vsakem vremenu. Deluje lahko tudi v iskalnem modu (ang. search mode), ki je najbolj uporaben pri letenju nad morjem oziroma v bližini obale, saj zazna vse objekte na morju in jasno loči obalo od kopnega. Zelo uporaben je tudi pri iskanju ponesrečencev v morju in za prevoze delavcev na naftne ploščadi.
Kabina je zasnovana na konceptu »steklene kabine« (ang. glass cockpit) tako, da v njej prevladujejo zasloni. Pilot in kopilot imata vsak po dva zaslona, na zgornjem se prikazujejo podatki o letenju, na spodnjem pa navigacijski podatki. Poleg tega imata še zaslon na katerem se prikazujejo podatki o stanju sistemov helikopterja. Na sredini pa se nahaja prostor za velik zaslon za premično karto (ang. moving map), ki še ni vgrajen.
eurocopter_as532al_osrednja_komandna_plosca.jpgCougar je opremljen tudi z avtomatskim pilotom SFIM 155 s tremi kanali, ki zagotavljajo krmiljenje po vseh treh oseh, nima pa četrtega kanala za avtomatsko lebdenje, ki je uporaben pri reševanju ponesrečencev na morju. V kabini se nahaja tudi sistem za upravljanje z avtopilotom (ang. FDC-Flight Director Coupler) na katerem se nastavijo vse funkcije za avtopilota. Tako se npr. določi višina ali hitrost helikopterja, ki jo potem avtomatski pilot stalno drži. Če se nastavi na funkcijo navigacija, je FDC  povezan s sistemom za upravljanje z letom (FMS-Flight Managment System), ki zagotavlja izredno natančno navigacijo, saj so v njem združeni vsi navigacijski sistemi. Celoten načrt letenja za cougarja se lahko naredi v pisarni na osebnem računalniku. Pred vzletom pa se podatki o načrtu leta vnesejo v FMS in helikopter do cilja leti avtomatsko, brez pomoči posadke, ki je zadolžena samo za nadzorovanje poteka leta, ki ga izvaja na navigacijskem zaslonu.
Slovenska vojska ima štiri cougarje. Po dva sta prišla v letih 2003 in 2004. Med seboj se razlikujeta le v treh podrobnostih. Nova dva cougarja (73 in 74) sta namreč opremljena tudi z hidravličnim dvigalom, dodatnim rezervoarjem za gorivo in večnamenskim vstopnikom zraka, kar omogoča delovanje v težjih terenskih razmerah (prah ipd.).


VEČ O COUGARJU
Tehnični podatki: Eurocopter
Francija

Tip: srednji transportni helikopter
Posadka: pilot, kopilot, tehnik letalec
Pogon: dva 2 Turbomecina turbogredna motorja MAKILA 1A1, ki skupaj razvijeta moč 2800 kW.

Masa
prazen
4500 kg

24potniki+4- ton
9000 kg
Zmogljivost
potovalna hitrost
258 km/h

dolet
1180 km

višina leta
7600 m

višina lebdenja
5076 m
Mere
premer glavnega rotorja
15,60 m

premer repnega rotorja
3,05 m

dolžina trupa
18,70 m

višina trupa
4,95 m