KULTURA
Kulturna tradicija in dejavniki
Kultura v Združenih državah Amerike naj bi bila v svojih načelih močno
zaznamov
ana s privrženostjo demokraciji in enakosti državljanov pred
zakonom. Tovrstne ideje o demokraciji so spremljale že ameriške
pionirje v zgodnjih kolonijah in se stopnjevale do mere, ki je
povzročila revolucijo in ustanovitev suverene države, utemeljene na
ustavi in njenih amandmajih Bill of Rights. Francoski
politološki pisec Alexis de Tocqueville je bil v svojih zapisih
s potovanja po ZDA v 30. letih 19. stoletja impresioniran nad dejstvom,
da Američani v vseh svojih kulturnih potezah poudarjajo običajne in
lahko dostopne elemente, ne pa unikatnih in ekskluzivnih,
kakršni so navdihovali kulturo starega zahodnega sveta. Nič manj
kot pred poldrugim stoletjem tamkajšnja kultura tudi danes
poudarja navadnega človeka in ne visokih umetnikov, kulturo in umetnost
pa prepušča navdihom, izvirajočim med ljudmi in ne »nad
njimi«. Ravno ta preprostost nazorov, razmišljanja in
delovanja žene družbeni razvoj, prav tako pa je osrednji vir
priljubljenosti ameriške kulture po svetu – ta je izvažana
po vseh drugih svetovnih kulturnih okoljih, in sicer za razliko od
nekoč, ko so kulturo (starega sveta) uvažali Američani.
Kulturne korenine
Danes so Združene države znane po oranju ledine in določanju smeri na
svetovnem kulturnem prizorišču. Vendar temu ni bilo tako tudi v
preteklosti, ko je bilo kolonialno okolje obravnavano kot kulturno
provincialen svet. Pa tudi umetniški ustvarjalci Amerike so
iskali navdih v evropski umetnosti.
Ameriška kultura v obliki umetnosti se je počasi osamosvajala
skozi 19. stoletje. Tamkajšnji umetniki so za razliko od
evropske umetnosti in njenih socialnih tematik svoje motive iskali v
naravi in prepričanju o poklicanosti za osvajanje nove celine.
Ameriški duh je bil tudi bolj individualističen,
prepuščen sam sebi in zato samostojen ter povezan z naravo, ki
mu je nudila vsa za preživetje potrebna sredstva. Zato in zaradi
dejstva, da so velik del priseljencev sestavljali ljudje, prihajajoči
iz prostorsko natrpanega sveta s slabo dostopno zemljo, je imela narava
v ameriški miselnosti velik pomen. Iz te povezanosti z naravo,
ki je sicer bila še zlasti po industrijski revoluciji in je
še vedno materialno do obisti izkoriščana, je
izšla tudi zgodnja ekološka zavest, botrujoča ustanovitvi
prvega narodnega parka na svetu Yellowstone. A velika večina
osamosvajajoče se ameriške kulture skorajda nikoli ni
prešla meja Združenih držav.
Kasneje ob masovnih imigracijah neangleških priseljencev se je
kot pomemben kulturni motiv uveljavila tudi socialna raznolikost in z
njo povezane teme: revščina, asimilacija in urbano življenje. Za
umetniško plodne so se poleg že ustaljenih Angležev izkazali
tudi Nemci, Irci, Judi in Skandinavci. Široko viden primer
razvoja afroameriške kulture pa je bila Harlemska renesansa v
dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja. Isto obdobje je znano tudi
po vzniku jazza in bluesa.
Oblačenje
V Združenih državah ni mogoče najti obleke ali celo narodne noše
z veljavno tradicijo. Svoja značilna oblačila premorejo edinole
indijanci, od katerih so zgodnji priseljenci prevzeli nekaj lastnosti,
tako uporabo mokasinov in oblek iz kož.
Prebivalci ZDA so vedno prisegali na preprosto in udobno ter namenu
primerno obleko. Takšna miselnost odločilno vpliva celo na
tamkajšnjo modo, ki se ravna in navdihuje po tistem, kar je
moderno med ljudmi na ulici, tu pa se zopet izrazito razhaja z evropsko
kulturo oziroma modo v njenem okviru. V takšnem duhu lahko
postanejo sprva vseameriško in zatem vsesvetovno moderna
oblačila revnih črncev iz getov. Še ena posledica in pokazatelj
je tudi t.i. »casual Friday«, ki pomeni načelo
nošenja običajnih oblačil ob petkih v mnogih podjetjih.
Daleč najbolj značilen kos ameriške mode oblačenja je modri
džins. Tega sta osnovala krojač Jacob Davis in podjetnik Levi Strauss
leta 1873 in hlače iz tega materiala oglaševala kot vzdržljivo
oblačilo za rudarje. V poznem 19. in 20. stoletju so se hlače iz džinsa
razširile med mnoge skupine in postale značilnost kavbojev,
kmetov, drvarjev in drugih težkih ročnih delavcev. Splošno
popularne so postale v drugi polovici 20. stoletja, ko je bilo v njih
na kinematografskih platnih opaziti Marlona Branda in James Deana.
Kavbojke Levi's so tako postale pomemben zaščitni znak mladinske
protivojne subkulture in se iz ZDA razširile dalje po svetu,
kljub svojemu delavskemu izvoru so se odlikovale kot svetovna moda.
Tudi ameriška visoka moda, ki jo krojita za primer tvrdki Calvin
Klein in Ralph Lauren, temelji na elementih neformalnosti.
